1. Yapıların ekonomik ömrünü tamamladığı için riskli yapı kapsamına girdiğinin tespiti ve Bina Deprem Risk Raporu almak için mevcut projeler ve tapuyla riskli yapı tespiti yapmaya yetkilendirilmiş olan kurum ve kuruluşlara başvuru neticesinde süreç işlemeye başlar.
2. Bu kuruluşların yetkili ve konusunda uzman teknik kadrosu binanızda gerekli incelemeleri gerçekleştirerek ortaya çıkan tespit ve çalışmalar sonucu bina veya site Deprem Risk Raporunu (Ekonomik Ömrün Tamamlandığına İlişkin Rapor) hazırlar.
3. Bahse konu Zemin Etüdü, Deprem Risk Raporu, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı yetkili kuruluşu tarafından sınırlarınız dahilinde yer alan il Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Kentsel Dönüşüm Müdürlüğü’ne teslim edilir.
4. Bu rapor ışığında, Kentsel Dönüşüm Müdürlüğü, taşınmazının durumunu tapu müdürlüğünüze bildirir.
5. Elde edilen veriler ışığında durum tespit raporu maliklere iadeli taahhütlü olarak bildirilir.
6. Malikler 15 gün içinde tespite karşı İl Kentsel Dönüşüm Müdürlüklerine dilekçe vererek itiraz edebilirler.
7. Rapora ve itiraz kararına karşı diğer malikler idare mahkemesinde kararın ya da raporun iptali davası açılabilir. Bu dava neticesinde iptal kararı verilirse durum tapuya bildirilir ve işlenir.
8. İlgili Bakanlık, rapor onayını (tespiti yaptırana) yazı ile bildirir. Bu bildirim sonrasında ilgili Bakanlık riskli yapı ve veya site maliklerine yıkım için 60 gün günden az olmamak üzere tahliye süresi bildirir. Bu süre zarfında bakanlık / belediyeler elektrik, su, doğalgaz verilmesini durdurabilir.
9. Bakanlık onay yazısının tebliğinden sonra, yaklaşık 60 gün içinde daha önce görüşmeleri yapılan müteahhit (yüklenici) ile yapılan ön anlaşma doğrultusunda bina maliklerinin en az 2/3 çoğunluğu ile Bina Ortak Karar Protokolü imzalanır. Bu protokol neticesinde riskli yapının yıkımı kararı alınır. Ortak Karar Protokolü’nde binanın yıkılmasının nasıl olacağı, arsa paylarına karşılık yeni inşaatta nasıl paylaşım yapılacağı, inşaatın nasıl yapılacağı, yüklenici ile paylaşımının nasıl yapılacağı, yeniden inşaatı için bakanlık onayı ile kentsel dönüşüm kredisinden yararlanılması gibi ilke kararları ve konular da yer alır. Bu protokol öncesi dikkat edilmesi gereken hususlar hakkındaki yazımıza buradan ulaşabilirsiniz.
10. Bina Ortak Karar Protokolü, bağlı bulunduğunuz İl Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Kentsel Dönüşüm Müdürlüğü’ne sunulur.
11. Bina ya da sitenizin yıkımının akabinde maliklerin veya bakanlığın talebi ile kat irtifakı ve kat mülkiyeti kaldırılır, arsa payları malikleri adına kaydedilir. Yapılan anlaşma doğrultusunda ifraz, tevhid ve arazi düzenlemesi yapılır.
12. Ortak Karar Protokolü’ne katılmayanların bağımsız bölümlerine ilişkin arsa payları, bakanlık tarafından rayiç değeri tespit ettirilerek bu değerden az olmamak üzere anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık artırma usulü ile satılır. Bu suretle paydaşlara satış gerçekleştirilemediği takdirde, bu paylar, Bakanlığa, TOKİ’ye veya idareye devredilir.
13. Ortak Karar Protokolü doğrultusunda müteahhitlik lisansına sahip yüklenici ile kat karşılığı İnşaat ve Satış Vaadi Sözleşmesi noterde yapılır. Bu sözleşmeye giden süreç ve sözleşme aşamasında dikkat edilecek hususlar hakkında detaylı açıklama ve ipuçlarına buradan ulaşabilirsiniz.
14. Binanın yeniden inşaatı veya güçlendirilmesinin yapılması için yüklenici tarafından tüm projeler hazırlatılır ve ilgili belediyeden ruhsat alınır.
15. Kentsel Dönüşüm İnşaatı süreci başlar.